Jan Adriaan de Boer (1902-1989)

  • Winter in de Zaanstreek                             VERKOCHT
  • olieverf op doek, 40 x 50 cm in een nieuwe lijst          
  • gesigneerd voluit r.o. en gedateerd 1976

  • Storm over de Zaanstreek                  VERKOCHT
  • olieverf op doek, 50 x 60 cm             
  • gesigneerd voluit r.o. en gedateerd 1976

  • Gezicht op een Zaanse molen met stormachtig weer
  • olieverf op doek, 25 x 31 cm                 VERKOCHT
  • gesigneerd voluit r.o. Jan de Boer en gedateerd 1976
  • En Verso; atielerstempel Jan de Boer
  • de Zaanstreek, plasgezicht bij schemering               VERKOCHT
  • olieverf op doek, 50,5 x 60 cm. Geplaatst in een stijlvolle Heidenrijk lijst
  • gesigneerd voluit r.o. en gedateerd 1979


Jan Adriaan (Jan) de Boer werd op 17 oktober 1902 in Den Helder geboren.Hij woonde en werkte in Weesp,  Alkmaar, Zaandam, Amsterdam en  Den Ilp (NH).
 
Jan de Boer is vele jaren gezien als de  nestor van de Zaanse kunstschilders. Al vroeg deed hij van zijn talenten doen blijken. Tijdens zijn lagere schooljaren, bezocht hij in Weesp waar hij zijn jeugd doorbracht, de avondtekenschool, waar hij les kreeg van de kunstschilder J.J. Koeman.
 
Na een kort verblijf in Alkmaar, kwam het gezin de Boer in 1920 naar Zaandam, waar Jan schilderles nam bij Willem Jansen en daar in aanraking kwam met andere Zaanse schilders als Jaap Kaal, Kees Koning, Arie van Mever, die evenals Willem Jansen van grote invloed op de trant van zijn schilderen zijn geweest.
 
Jan was in die tijd nog niet getrouwd, een huwelijk lag zelfs nog niet in het verschiet; hij voelde zich een vrij man, wiens enige ideaal was zijn hele leven aan de schilderkunst te wijden. Alles werd anders toen Jans in zijn leven kwam en er trouwplannen werden gemaakt. Op enige steun van overheidswege hoefde niet te worden gerekend, een Beeldende Kunstenaarsregeling bestond nog niet en en Willem Jansen, die aan den lijve ondervond wat voor een leven vol zorgen en armoede de beeldende kunstenaar had te lijden, raadde Jan aan een beroep te kiezen, omdat het in die tijd ook niet mogelijk was door de verkoop van werkstukken zich een redelijk bestaan voor een gezin te verwerven.
 
Hij werd huisschilder. Dit was voor hem echter geen reden zijn linnen en penselen aan de wilgen te hangen. Al zijn vrije uren, 's avonds, soms 's nachts en de zondagen is hij zich aan de schilderkunst blijven wijden, waarbij hij trouw is gebleven aan de tonige stijl, die voor de zaanse schilders van destijds zo kenmerkend was.
 
Van vernieuwing in zijn werk is door de jaren heen nauwelijks sprake. Hij is zich naar zijn aard en karakter aan zijn eenmaal verworven genre trouw gebleven. Velen houden van zijn somber lijkende werkstukken, waaruit een sfeer spreekt die men in zijn oude Zaanse huis terugvond. Diegenen die de voorkeur geven aan iets kleurigers, gaan voorbij aan de hoge kwaliteit van zijn oeuvre, dat zowel in zijn Zaanse landschappen als in zijn schaarse stillevens en Parijse stadsgezichten een eigen visie verraadt, waar hij volledig achter stond en waarin hij altijd zichzelf is gebleven. Dit was een grote verdienste van deze bescheiden kunstenaar.
 
Werk van Jan de Boer was o.a. te zien op tentoonstellingen in Hoorn, Zaandam,  Rotterdam en Amsterdam.
 
Het museum Bommel-van Dam in Venlo heeft werk van Jan de Boer in de collectie opgenomen.
 
bron; inleiding door Betsy Bolman bij de catalogus ter gelegenheid van de Ere-tentoonstelling t.g.v. de 75e verjaardag van de kunstenaar in 1977 te Zaandam.

Ga terug